Saturday 12 March 2016

REKOD BOLOS TERBESAR DUNIA

Ini adalah perlawanan bola sepak dengan rekod jaringan paling besar dalam sejarah. Perlawanan ini menyaksikan kemenangan AS Adema keatas Stade Olympique L’Emyrne (SOE) dengan jaringan 149-0 sewaktu perlawanan playoff kejuaraan Liga Madagascar tahun 2002.
Keputusan 149-0 itu adalah dari perlawanan rasmi dan turut memecahkan rekod Guinness Book of Records untuk perbezaan jaringan terbesar dalam sejarah bola sepak. Rekod itu sebelum ini dipegang sewaktu perlawanan rasmi Arbroath menentang Bon Accord pada tahun 1885 dengan rekod jaringan 36-0.
Namun dalam 90 minit masa sebenar perlawanan, tentu ramai yang tertanya-tanya bagaimana bagaimana sebanyak 149 gol dihasilkan?
Jumlah tersebut memang sukar dijaringkan oleh sesebuah pasukan, namun bagaimana jika pasukan lawan juga turut membantu mereka?
Sebenarnya, SOE menyertai pertandingan itu dengan rasa yang kecewa. Ini kerana mereka tahu, sejak awal lagi mereka tahu bahawa pasukan AS Adema sudah diatur untuk memenangi pertandingan itu. Pengadil juga telah dibayar untuk tujuan itu.
Apabila mengetahui hal sebenar, SOE telah memutuskan untuk melakukan protes yang luar biasa. Ketika wisel perlawanan ditiup oleh pengadil, pemain-pemain SOE terus menjaringkan gol sendiri tanda protes.
Sungguh teruk sehinggakan pemain AS Adema tidak perlu menyentuh bola langsung dan tidak perlu berusaha untuk mendapat 149 gol ini.
Tahniah..!!! wakakaka

No comments:

Post a Comment